ETALON/ LENDÜLET

2020. 6. szám

 

A közelmúltban megérkezett a magyarországi kereskedésekbe a VW ID.3 modell, mely a márka következő évekre tervezett elektromos autós offenzívájának első képviselője. A bevezetés abból a szempontból is mérföldkőnek tekinthető, hogy most jelenik meg a piacon a VW elektromos hajtású modellekhez tervezett moduláris elektromos platformja (MEB). Az új modell tehát nem valamely korábbi belsőégésű motorral szerelt gépkocsi módosítása, hanem kifejezetten elektromos hajtásúnak tervezték – ezáltal a karosszéria felépítésében nem volt szükség kompromisszumokra. Jól jellemzi ezt, hogy a lényegében VW Golf méretű kompaktautós külső egy kategóriával nagyobb belső helykínálatot biztosit. A hátul elhelyezett motor, illetve a karosszéria kis túlnyúlásai pedig azt is eredményezik, hogy bár a tengelytáv egy felső középkategóriás gépkocsihoz hasonló, mégis olyan fordulékony mint egy kisautó. Az ID.3 letisztult külső és belső formaterve pedig „Best of the Best” címet nyert az „Automotive Brand Contest 2020“ elnevezésű független, nemzetközi formatervezési versenyen.

 

PIC 1

 

A tervezésnél fontos szempont volt, hogy egy fajta megszemélyesítést kapjon az autó. Ez megjelenik egyrészt abban, hogy az ID.3 fényszórói „kacsintással” üdvözlik a felhasználót, másrészt az ID.Light intelligens belső világítással. Az ID.Light az első szélvédő alatt elhelyezett LED-csík, amely a jármű állapotára, az aktuális vezetési helyzetre, valamint a hangvezérlési parancsok a fogadására és feldolgozására vonatkozó kiegészítő információkat jelenít meg vizuálisan – amellett, hogy a navigációs üzeneteket, telefonhívásokat, töltési folyamatot és a Front Assist figyelmeztetéseit is jelzi.

 

PIC 2

 

Új koncepció szerint kerültek kialakításra a kezelőszervek és az infotainment rendszer is. A hangvezérlés mellett a legtöbb gomb érintésérzékeny és egyértelmű visszajelzést ad. Néhány gomb többféle kézmozdulattal is működtethető attól függően, hogy mit szeretnénk elérni, lehet például gyengén, erősen, röviden vagy hosszan nyomni, két ujjal egyszerre megnyomni vagy elhúzni – szinte, mint egy okostelefonon vagy táblagépen. A kormány mögötti és a középső kijelzőt egyes felszereltségeknél kiegészíti Head-up-Display, ami a vezetéssel kapcsolatos fontos információkat az első szélvédőn a közvetlen látómezőbe vetíti. A későbbiekben pedig egy kiterjesztett valóság technológián alapuló kijelző is rendelhető lesz - így a járművezető látómezőjébe vetíthetők az adott helyzettől függő információk (például a navigációs jelzéseket a rendszer rávetíti arra az utcára, amelyikbe be kell fordulni).

 

PIC 3

 

Az ID.3 modell kezdetben az 58kWh-s akkumulátorcsomaggal érhető el, mely a WLTP szabvány szerint 420 km-es hatótávot biztosít. A hátsó kerekeket hajtó motor teljesítménye 204 LE, mely 7,5 másodperces gyorsulást tesz lehetővé (0-100 km/h) – az alacsony súlypont miatt kiemelkedő stabilitás mellett. Az akkumulátorok váltóárammal 11 kW, míg egyenárammal akár 100kW teljesítménnyel is tölthetők. Az akkumulátorok töltéséhez a fékezési energia is felhasználható – a különösen városi használatnál előnyös rekuperációs mód választása esetén során a villanymotor úgy működik, mint egy generátor, azaz mozgási energia átalakul az elektromos fogyasztókat működtető elektromos energiává és ezáltal egyben a fékberendezések kopása is csökkenthető. Későbbiekben érkezik majd a 45 kWh-s és 77 kWh-s akkumulátorral szerelt verzió is – előbbi 330 km, míg utóbbi 550 km-es WLTP szerint mért hatótávolsággal.

 

PIC 4

 

A tervezők a MEB-koncepció fejlesztésénél már a kezdetektől figyelembe vették legmagasabb színvonalú biztonságot. Ennek bizonyítéka az is, hogy az ID.3 a legmagasabb ötcsillagos minősítéssel végzett az Euro NCAP biztonsági tesztjein – az utasok, a gyalogosvédelem és a vezetői segédrendszerek terén is kiemelkedő eredménnyel. A biztonság növeléséhez hozzájárul, hogy első ízben a Volkswagennél, az ID.3 középső légzsákot (Center Airbag) is tartalmaz első ülései között, amely például oldalirányú ütközés esetén megelőzheti a vezető és az első utas esetleges fejkontaktusát. A vezetéstámogató rendszerek közül minden modell alapfelszereltségként tartalmazza a távolságtartó tempomatot, sávtartó asszistenst és a városi vészfékfunkcióval kiegészített Front Assist-ot. Extra felszereltségként elérhető továbbá a holttér-érzékelő, közlekedési torlódás assistens, vészhelyzet asszistens és a magasabb szintű támogatott vezetést lehetővé tevő Travel Assist.

A különböző szempontok szerint összeállított hatféle alapfelszereltség mindegyike előbbieken kívül tartalmazza többek között a LED-fényszórókat, a tábla felismerővel kiegészített navigációs rendszert, az első esőérzékelőt, indukciós telefontöltés funkciót, fűthető első üléseket és kormánykereket, első és hátsó parkolóradart, a hőszivattyús fűtést és a kétféle töltőkábelt.

 

A VW ID.3 modellek megtekinthetők és kipróbálhatók a zalaegerszegi a SPIRIT AUTO-nál!

 

Forrás: Spirit Auto Kft.

space

 

01 rolunk 02 karrier 03 letoltesek 04 kapcsolat

             

 

 

_

 

Aktuális lapszámunk