logo2

 

 

 

ETALON/ FITNESS TRENDEK
2018. 4. szám június

 

Hogy a XXI. század testnevelő és testformáló trendjeinek kavalkádjában kiigazodjunk, kétségtelenül hosszú órákat kellene eltöltenünk a tanulmányozással. Mert az egészségtudatos mozgásformák fajtáinak se szeri, se száma, a meditatív jellegű, lassú intenzitásútól kezdve a dinamikus, erőteljes izomzaterősítésig bőven akad miből válogatni. Ha pedig valaki egy edzőteremben szeretné testét tónusosabbá, formásabbá alakítani, személyre szabott gyakorlatsorozatokkal, speciális tanácsokkal felvértezve, erre is számtalan lehetősége adott. A sport közegének magával ragadó lüktetése, pezsgő társas miliője szivacsként szívja magába a lelkes sportolni vágyókat, akik az egészséges mozgás örömén túl, akár versenyzői babérokra is törhetnek. Aki érez magában ez irányú affinitást: a profi testépítők szentélyében próbálhatja ki kitartását. A Cutler Fitnesz Zalaegerszeg páratlan gépparkkal nyitotta meg májusban kapuit, melyen átlépve, saját szemünkkel tapasztaltuk meg az edzőterem magával ragadó hangulatát.

 

fitness woman perspiration

 

Az atmoszféra, az innovatív eszközpark, a szakképzett személyzet mind-mind hozzájárul egy edzőterem sikeréhez. Tamási Gábor és Tamási Péter, trénerként és tulajdonosként is mindig ezt a célt követte. Ennek köszönhető, hogy a megyeszékhelyen budapesti színvonalat képviselő sportközpont létesítettek, ahol bárki megtalálhatja a személyéhez tökéletesen illő edzésformát.

 

25x34

 

Tamási Gábor, Liszli Erika és Tamási Péter

 

 

Mi a tapasztalat? Az edzőtermi edzés – mondhatjuk -, hogy soha nem megy ki a divatból?
Gábor: Trendek jönnek, új mozgásformák mennek, egy biztos, az edzőterem az állandóság megrendíthetetlen oszlopa. Olyan technikai és szakértői háttérrel dolgozhatunk, formálhatjuk izomzatunkat kulturált környezetben, mely garanciául szolgál a kitűzött célunk sikerességéhez. Régi álmunk vált valóra azzal, hogy létrehoztunk egy kompromisszumok nélküli edzőtermet, ahol a legújabb, ízületkímélő berendezésekkel és eszközökkel rendeztük be a gépparkot. Ez olyan széles spektrumot kínál kihasználhatóság tekintetében, mellyel minden korosztálynak lehetősége nyílik fizikumának, fittségének megfelelő edzést választani. Ahhoz, hogy folyamatosan tudjunk megújulni, rendszeresen felkeressük a magyarországi nívós konditermeket, hogy megtapasztaljuk az innovációkat. Így találtunk rá a Cutler brandre is, mellyel közös együttműködésben már országos hálózat tagjaként állunk a sport szolgálatában.

 

Edzőként szinte részévé válsz a sportoló életének…
Péter: Az edzői munka komoly, állandó felkészültséget és jelenlétet követel, nem beszélve arról, hogy nem kis felelősséggel jár. Sokszor pszichológussá is kell válni, ismerni és kezelni kell a helyzeteket, támogatni, segíteni kell a vendéget. Egy edzőterem nem csak a sport, hanem a közösség, a modernkori társasági lét egyik színtere. Amikor valakinek a személyes testedzését, fejlődését nyomon követed, közössé válik a célotok. Ezért pedig mindketten keményen megdolgoztok. Ő a súlyokkal, te pedig az alapos felkészítéssel és bátorítással. Az eredmény mindenki számára boldogító, legyen szó versenysportolóról vagy egy átlagemberről.

 

Akik edzőterembe járnak, itt kapnak kedvet a versenysporthoz, vagy már konkrét elképzeléssel érkeznek?
Gábor: Az első lépés mindenképpen az állapotfelmérés, ismernünk kell az izomzat tónusait, az egyén sajátos testedzési, sportolási múltját, szokásait ahhoz, hogy a megfelelő edzéstervet, táplálkozási iránymutatást össze tudjuk számára állítani. 15 különböző gépcsaládból válogattuk össze a 110 edzőgépünket, mindez széles edzéskínálatot tesz lehetővé.
Péter: Fontos ugyanakkor elmondani, hogy sok esetben nem a kinézet tökéletesítése, alakítása a cél, hanem ennél jóval lényegesebb dolog miatt keresnek bennünket: az pedig az egészségtudatosság, és - megőrzés. Egy szabályosan kivitelezett gyakorlatsorozattal akár gyermekkorból származó mozgásszervi problémákat, deformitásokat is orvosolhatunk, de itt mindenképpen hangsúlyoznám a szakmai edző jelenlétének fontosságát.

 

A táplálkozás és a mozgás elválaszthatatlan kettőse milyen alapokat követel meg?
Péter: Lényeges, hogy a kettő valóban szervesen összefügg, bár első körben nem feltétlenül nyúlunk bele a táplálkozás megreformálásába. Igyekszünk - az előzetes felmérést követően - az edzéstervet annak megfelelően kialakítani, hogy - akin nincs extrém túlsúly, csupán némi izomnövelést szeretne-, elsődlegesen a mozgás intenzitására helyezzük a hangsúlyt. Mivel különbözőek vagyunk, mindenkinél más és más eredmény érhető el, ez természetesen folyamatos felügyeletet és odafigyelést igényel mind a két oldalról.
Gábor: A táplálék-kiegészítőkről se feledkezzünk meg! Sok téveszme él ezek jelentőségéről, sokan úgy gondolják, hogy ha egy nap több fehérjeturmixot elfogyasztanak, izmosak lesznek. Pont, hogy ettől fognak elhízni. A sztereotípiákat eloszlatva, léteznek ma már olyan készítmények, melyek tökéletes kiegészítői lehetnek a táplálkozásunknak. Proteinporból például isteni palacsintát vagy muffint lehet készíteni, mely harmad annyi tápértéket tartalmaz mind az eredeti. Mindenképpen a kombinált, komplex testformálás és táplálkozás a kulcs a hatékony, hosszú távú eredmény eléréséhez és sikeréhez.

 

"

A sport a legjobb tanár: megtanít becsületesen nyerni, 
vagy emelt fővel veszíteni.

 

spice4

 

Liszli Erika: személyi edző

„A sport már gyermekkoromtól fogva az életem része: a szertornát, a karatét és a tájfutást is kipróbáltam, majd a főiskolai tanulmányok ideje alatt egy pár éves kihagyás következett. Spirális gerincferdülésem miatt 26 évesen közölték velem az orvosok, hogy le kell merevíteni a gerincemet. Egy évet kaptam arra, hogy fizikoterápiás kezelésekkel némiképp csökkentsem a deformitást. Mivel azonban – a gyógyá-szati kezeléseket mellőztem – és az inaktivitástól csont sovány lettem, elkezdtem stepaerobikra járni, otthon pedig súlyzókkal tornáztam. A fél éves kontrollon derült ki, hogy javulás történt az állapotomban, az orvos azt javasolta, hogy akármilyen mozgásformát is végeztem eddig, folytassam, ne hagyjam abba. Így vált ismét központi szerepűvé a sport az életemben. Naturál testépítőként és személyi edzőként olyan szintre fejlesztettem az izomzatomat, hogy már csak rossz emlékként gondolok vissza erre az időszakra, bár kétségtelen, hogy ez is kellett ahhoz, hogy jelenleg a nemzetközi versenyeken a dobogó legfelső fokára állhatok. Az edzőteremben mindannyiunknak az izomépítés a célja. Amikor az izomfejlődés elindul, nagyobb energiaigényűvé válik a szervezet. Ekkor már jobban oda kell figyelni a fehérjedús étkezésre, de természetesen szénhidrátra is éppúgy szükség van. Egy jó tempóban, jó szívfrekvenciával végzett kardiós edzéssel a zsírégetés garantált, de az étvágyunk is megnő tőle, míg egy súlyzós tréning – bár kevesebb kalóriaégetéssel jár – hosszabb hatásmechanizmussal működik. Nem lehet szemet hunyni ugyanakkor afelett a tény felett, hogy a genetikai adottságokkal rendelkezőknek csupán fele-fele arányban kell a mozgás és étkezés kettősét alakítani. Ellenkező esetben a testedzés csupán 30 %-ot tesz ki. Dietetikusként - azon belül is sporttáplálkozási szakértőként - azt tapasztalom, hogy komoly erőfeszítés az előírt diétát megfelelően betartani. Versenyzőjelöltjeink között is éppen az étkezés szigorú megszorítása okozza a legnagyobb gondot a felkészülésben. Ha valaki szeretné magát hazai és nemzetközi porondon is megmérettetni rengeteg energiára és kitartásra lesz szüksége. Cserébe azonban önbizalmat, magabiztosságot és komoly sikereket érhet el. A sport egészségre gyakorolt impulzusai minden kétséget kizáróak, ezért a fiatal, gyermekáldás előtt álló nőknek is javasolnám a rendszeres sport beiktatását a mindennapjaikba. Sokan szenvednek ugyanis Policisztás Ovárium Szindrómában (PCOS), ami tulajdonképpen a petefészkek inzulinrezisztenciája. Azonban érdemes azt tudni, hogy a koncentrált súlyzós edzés és a fehérje-dús táplálkozás együttesével áthidalható a probléma. A sikertörténeteink bizonyítékul szolgálnak mindez igazolására.”



Szöveg: Kancsalné Takács Bernadett

aktualis_lapszam