logo2

 

 

 

ETALON/ FITNESS TRENDEK
2018. 4. szám június

 

Gyermekkori intelmek, kamasz - és felnőttkori megtapasztalások, tagadhatatlan pozitívumok, melyek a sport univerzumát övezik. Hiába tudjuk, hogy milyen lényeges volna a rendszeres testmozgás, sokszor inkább elnyújtózunk a díványon, mint hogy felvegyük az edzőcipőnket. Aztán egyszer csak megjelenik egy apró jel, egy tünet, mely bomlasztani kezdi az „Ej, ráérünk arra még!” Pató Pál úr által megfogalmazott, némelyikünk tudatában igencsak mélyen beépült elvet, majd hirtelen határozunk: most azonnal életmódváltásba kezdünk, rendszeres sporttal fűszerezve a mindennapjainkat. Ébresztő, tehát, aki eddig lazsált! Ne legyen késő a döntés: merjünk és tegyünk egészségünkért! Ebben az Etalon magazin sport-rovata is segítségünkre lesz.

 

spice1

 

A 2018-as év egyértelműen a kevert sportok, a kombinált mozgásformák irányába mutat. Megjelennek olyan sportolási lehetőségek, mint például a Piloxing®, mely a bokszban rejlő erőt és állóképességet ötvözi a Pilates gyakorlatok testtudatosságával és hajlékonyságával, hogy a HIIT edzésekről ne is beszéljünk. A magas intenzitású, intervallumos sporttevékenység (High Intensity Interval Training) alapja a rövid ideig tartó, erőteljes mozdulatnak a rövid pihenővel és ismétléssel variált sorozata, mely hatékony edzésmunkát eredményez.

 

spice

 

Ami a további trendeket illeti: minden évben bombaként robbannak be a köztudatba, de főként a sport világába az egész testet megmozgató, egészséget szolgáló mozgásformák, melyek közül idén a saját testsúlyos edzések viszik a prímet. HORVÁTH PETRA számára az atlétikai és versenytáncos múlt után a csoportos edzések jelentették az abszolút kikapcsolódást, melyet saját tapasztalatain keresztül már tanítványai is elsajátíthatnak. A két különböző sportág, a bodyART® és a deepWORK® zalaegerszegi művelője profi szintre emelte az állóképességet, az önfegyelmet tanító izomfejlesztést, amely a mozgáskoordináció összeszedettségét, a kíméletes, holisztikus alapokra épített mozgást eredményezi. Ahogy a rohanó világban, minden percnek komoly jelentősége van, úgy ennél a két tréningnél sincs felesleges másodperc. Minden pillanatnak, minden mozdulatnak megvan a maga értelme, mély impulzusa az izomzatra. – Ebben a két sportban elsősorban a megálmodójuk a közös. Robert Steinbacher, ismert nemzetközi prezenterként egy olyan funkcionális tréninget hozott létre, ahol az egyes mozdulatok a belégzés-kilégzés ritmusára és tempójára történnek.

 

IMG 5566 1 IMG 5637 25 2

 

Horváth Petra
bodyART®, deepWORK®
edző és gerinctréner

 

 

A bodyART® komoly koncentrációra épülő mozgás, mely többek között merít gyógytorna gyakorlatokból, japán „Do In”-ból, stretchingből és tartalmaz speciális, csak a bodyART®-ban megtalálható gyakorlatokat is. Az óra közben felcsendülő, lágy hangzású zeneszámok tökéletesen harmonizálnak a mozgás fegyelmezettségével. – A gyakorlatok lényege nem az utánzáson alapszik. Az óra célja, hogy a vendég csak magára figyeljen, kikapcsolja a külvilágot és a saját ritmusában végezze a mozdulatokat. A statikus és dinamikus gyakorlatokkal ötvözött feladatsort mindig úgy állítom össze, hogy egy erőteljesebb mozdulatot mindig egy azt kiengedő gyakorlat kövessen. Így jelenik meg az órában a jin-jang filozófia – az erő és lágyság, a belégzés és kilégzés szimbiózisa. A mindennapi élethez tartozó mozgásformákat leképező gyakorlatok jelennek meg az órán, mint például lábemelés, csavarodás, hajlítás, gördülés, melyek a tudatos légzéssel kombinálva jóleső érzéssel társulnak. Itt a légzéstechnika kulcsfontosságú, mely a szellemi ellazulást, a hatékony erőnléti munkát és a folyamatos energiaáramlást is segíti. A gyakorlatok egymásba fűződnek, ami az egyiknek az utolsó, az a másiknak az első mozzanata.

 

Nem egy könnyű edzés, de önmagunkért 
mindig megéri keményen dolgozni. 
Megtanít arra, hogy valójában milyen 
erős és kitartó vagy.

 

A másik mozgásforma a deepWORK®, mely egy dinamikus, atletikus elemekkel színesített, kifejezetten intenzív elemekkel átszőtt funkcionális edzés. Mozdulataiban szintén visszaköszönnek a test-lélek-szellem egységét hirdető holisztikus jegyek. Az óra lüktetését a megfeszítés-kiengedés, erősítés-nyújtás együttes jelenléte adja. A deepWORK® célja a saját határainkon való felülemelkedés és feszültségoldás. Több, mint testedzés – mentális, fizikai kardió-erő tréning, mely garantáltan kimozdít a komfortzónádból. Az órán ritmusos, lüktető zene szól, mely magával sodró, segít átlépni fizikai határainkat, óráról órára felülmúlni önmagunkat. Erős zsírégető és alakformáló edzésről van szó, mely a test tréningje mellett komoly mentális, feszültségoldó hatású. Az alkalmazott gyakorlatok stabilizálják és erősítik a törzsizmokat, így az ülő életmódot folytatóknak kifejezetten ajánlott. A guggolások, csavarások, hajlások, szökkenések, running - bár egyszerűnek tűnnek -, komoly kihívást jelentenek. – Egy deepWORK® óra közben kilépsz a komfortzónádból, s érzed, hogy sokkal többre vagy képes, mint amire gondolnál. Bár testileg elfáradva, szellemileg feltöltődve hagyod el a termet.

 


A Pilates egy olyan mozgásforma,
mely kortól, nemtől, erőnléttől függetlenül
mindenkinek ajánlott.

 

spice3


A mozgás öröme, a test és lélek közötti harmónia fontossága nem csupán egy frázis, hanem valós alapokon nyugvó tény. Az egészségtudatosság, önmagunk, testünk ismerete és tudatos formálása kétséget kizáróan a saját feladatunk. Ahogy a 2018-as trendek is mutatják, a spiritualitást, a lágyabb mozgásformákat preferálják a sportolni vágyók. Így nem meglepő, hogy a Pilates továbbra is megingathatatlanul csücsül a dobogó legfelső fokán. Rag Mária, Pilates és Spine Trainer oktatót arról kérdeztük, milyen újdonságok, eszközök lelhetők fel ebben a sportban. - A Pilates egy olyan mozgásforma, mely kortól, nemtől, erőnléttől függetlenül mindenkinek ajánlott. Testformáló, regeneráló, rehabilitáló hatása kétségtelen, a precízen végzett gyakorlatok nem terhelik az ízületeket, mind inkább visszaállítják a test deformálódott állapotát. Sokan szenvednek gerinc-, és hátproblémáktól, nekik is kifejezetten javasolnám a rendszeres mozgást. Létezik ennek egy mechanikus változata, az úgynevezett reformer Pilates, melynek lényege a speciális eszközökkel végzett mozgássorozatban rejlik. Alkalmazásával az izmok sérülés nélkül nyújthatók, elérve ezzel az intenzív erőközpontunk használatát. A gerincgyógyászati problémák orvoslása, korrekciója céljából már Zalaegerszegen is elérhető a Spine Trainer, azaz a gerincpad. - A gerincoszlop, testünk tartóváza, fontos tehát, hogy foglalkozzunk az állapotával. A gyógyítás speciális területére nagy figyelmet kell fordítanunk: egy egyedülálló módszerrel alkalmazni tudjuk a gravitációs gerincnyújtó hatást, dinamikus dekompressziót kiváltva ezzel a gépezettel. Általa pedig számos hátfájdalom, sérvesedett gerinc mehet feledésbe, mely eredményezi a beteg életminőségének növekedését. A gerincnyújtó tréner egy magyar szabadalmaztatott találmány, mely mérnöki pontossággal tervezett orvostechnikai eszközként funkcionál. A Spine Trainer rendszeres használatával elkerülhető a műtéti állapot, megelőzhető a gerincsérv és – ferdülés, a csigolyaelcsúszás, az izomrövidülés. Aki rendszeresen igénybe veszi az eszközt, rövid időn belül jelentős változást tapasztal majd. A gerincgyógyászat előírásainak megfelelően pontos méréssel állítható be a pad nyújtóereje, így nem kell attól tartani, hogy túlzásba visszük használatát. Nyilvánvalóan itt is kulcsszerepet játszik a fokozatosság elve, nem lehet csak úgy nekiugrani a test gravitációs tréningjének. A gerincpad számos komfortnövelővel egészíti ki a tökéletes hatást: infra-hő terápia, teljes test vibráció is alkalmazható az edzés során.

 

Szöveg: Kancsalné Takács Bernadett, Fotó: Adidas by Stella McCartney

aktualis_lapszam