logo2

 

 

 

ETALON/ INSPIRÁLÓ NŐK

2018.6.szám szeptember

 

Lejártak azok az idők, amikor a házi tűzhely a nők, a családfenntartás feladata pedig a férfiak megbízatása volt. Nőnek lenni ma egészen más, mint évtizedekkel ezelőtt. Erre reflektálnak a nőjogi mozgalmak és a nemek közti egyenlőség témájában egyre gyakrabban és hangosabban megfogalmazott társadalmi üzenetek. Induló sorozatunk éppen ezért olyan Nőket hívatott bemutatni, akik a klasszikus női szerepeken túlmutatva ledöntötték a bekövült sztereotípiákat, megmutatták, mire képesek; ragaszkodtak az elveikhez, bátran kibontakoztak és inspirálóak a számunkra.

 

2018 08 09 foto kanizsai silka agnes image kep DSC07579 logo

 

A kivételes női erőt demonstrálja Kanizsai Silka Ágnes, a Silka Fashion tulajdonosának története, akit felszolgálóból, saját luxusmárkáig repített habitusa, kitartása és munkamorálja. Szinte még gyerek volt, amikor dolgozni kényszerült, ma pedig prominens üzletembereket, ismert személyeket, minisztereket-, és asszonyaikat öltözteti, az Andrássy út egyik legpazarabb üzletében. 19 évesen indult az üzleti pályán, és csöppent bele egy olyan világba, amely akkor dominánsan a férfiak játéktere volt. „30 évvel ezelőtt a normák a konvencionális szerepeknek kedveztek. A húszas éveim legelején kerültem a vendéglátás operatív világába és szinte kivétel nélkül férfiakkal tárgyaltam. Mondanom sem kell, senki nem hitt bennem. Küzdelmekkel és kockázatvállalással kikövezett utat választottam a siker felé. Fiatal Nőként ötször annyit kellett bizonyítanom, mintha férfi volnék. Határozott, erős ugyanakkor korrekt vagyok, tiszta lapokkal játszom, és világos elképzeléseim vannak. Felépítettem egy birodalmat, így ma már nem, kérdés, hogy elfogadnak-e az üzleti világban nőként.”

 

Persze a sikert nem adták ingyen. „14 évesen kerültem a pécsi Nádor Kávéházba, a pazar ezüst étkészletek, a Herendik és Damaszt terítők világába. Gyorsan rájöttem, hogy ide tartozom. Mivel nem volt példakép a környezetemben, választottam egy ikont, aki inspirál, ez pedig Ausztria császárnéja, Sisi, a női önmegvalósítás úttörője lett, akit vérmérséklete, igazságérzete és szépsége segítette abban, hogy Nőként felülemelkedhessen a bécsi udvaron.”

 

Ágnes persze megrekedhetett volna többszörösen hátrányos helyzetben, ehelyett kiváltságokban gazdag életet épített fel, és a divatszakma kiemelkedő személyisége lett. Két csodás fiút nevelt, egy olyan férfi oldalán, aki nem pártolta a kockázatos üzleti döntéseit és nem szívesen vállalt felelősséget.

„A férjem kevésbé volt agilis, mint én, próbált óvatosságra inteni, fékezni. Vendéglátói végzettséggel 19 évesen már szerződéses üzletvezető voltam, abban a bisztróban, amely helyén ma a saját éttermünk, az Ági’s Steak House áll. Akikkel nem volt személyes üzleti viszonyom nem látták és nem tapasztalták azt a sok mögöttes munkát és erőfeszítést, amely a bérlemények üzemeltetésével, majd a saját éttermeink megnyitásával járt. Azt gondolták, hogy mindez a férjem érdeme, irreálisnak tartották, hogy építkezésbe, hiteligénylésbe és a család hírnevének építésében enyém lenne a főszerep. Valójában nem az a kérdés, hogy férfi vagy-e vagy nő, hanem, hogy a gondolkodásmódod, a cselekedeteid, az optimizmusod mennyire engednek messze szárnyalni. Világ életemben, mindig azt csináltam, amit szeretek; hittem magamban és utólag visszagondolva elképesztően bátor döntéseket hoztam.

 

Egész fiatalon több vendéglátóegységet üzemeltettem bérleményben, ám szerettem volna egy sajátot. 1993-ban, megvettem egy telket a házunkkal szemben, (mai Balatonfenyves, Paprika Csárda). Ekkor is kiütközött mennyire más léptékekben gondolkoztunk a férjemmel; én egy 500 négyzetméteres csárdát, a férjem pedig egy 50 négyzetméteres sütödét képzelt el oda. Hogy kompromisszumra jussunk elengedtem 70 négyzetmétert az épület alapterületéből. A kivitelezés végig borotva élen táncolt, ahogy kihoztam a bankból a megigényelt hitelt, már el is fogyott az utolsó fillérig, és ez így ment, amíg az építkezés tartott. A férjem folyamatosan le akarta állítani a beruházást, azt mondta, folytatjuk, ha lesz pénzünk. Én viszont nem adtam fel. Az első nyáron annyira jól ment az étterem, hogy az összes magánhitelt vissza tudtuk termelni. Végül nem hiányzott más, mint az a 70 négyzetméter, amit elengedtem. Majd egy újabb a szívemnek kedves bérleményt vásároltam meg, s vettem ezzel egy újabb nagy terhet a vállamra. A kamattámogatási pályázat elnyerése után, és hogy tudjam fizetni a sok hitelt és kamatokat, újabb éttermet vettem ki, ráadásul abban az időben, amikor a Balaton renoméja igencsak alacsonyan kalibrált. De én újra és újra csak előre tekintettem. Nem csak az üzleti világban, hanem anyaként is. 17 éves volt a nagyobbik fiam, amikor megtudtuk, hogy súlyos és ritka betegsége van, amelynek a túlélési esélye 2%! Ahogy vázolták az orvosok a kemény valóságot, engem csak az a 2% foglalkoztatott, amivel megmenthetjük őt. Mindennel szemben mentem, így csontvelő transzplantáción eshetett át. Ma pedig sikeres vállalkozóként ő vezeti az egyik éttermet. Ahogy a másikat, a másik fiam Tibi menedzseli, aki donorként megmentette testvére életét.”

 

Épp olyan progresszív szemlélettel, és fegyelemmel, ahogy azt az édesanyjuktól látták, aki kicsi koruk óta szerette volna, hogy részesei legyenek a sikeres jövő építésének a gyakorlati színtéren is. Ez a döntés vezetett el a magyar luxusmárka megszületéséig is.
„Gyakorlatilag kiléptem a vendéglátásból, és a másik nagy szerelmem, az öltözködés került a fókuszpontba. A divat mindig is vonzott. Színelméletet, anyag és formaismeretet tanultam szabadidőmben. Itt volt a lehetőség, hogy a látásmódomat ruhákba öltsem. A múzsák elsőként a nők lettek és megkerestem a piacát a saját márkámnak, amely kezdetben Hévíz volt.” De, hogy is került a magyar brand Budapest legprominensebb divat negyedébe?

 

„Mivel a férfiöltönyök gyártása a márka indulásakor még nem volt tervben, a Silka mai Andrássy úti üzletében, az Armanival való tárgyalásomkor jártam először. Egyszerűen rácsodálkoztam mennyire gyönyörű temploma lehetne a Silka ruháknak ez a miliő. A gondolatot aztán gyorsan el is odáztam, mert bármennyire is volt mámorító hatással rám ez a hely, nem terveztem a fővárosba jönni. A piac azonban átrendezte az elképzelésemet, a márka törzsvásárlói köre egyre inkább budapesti vevőkből tevődött össze, akik nem szívesen utaztak le Budapestről Hévízre. Új üzleti kalandokkal és nehézségekkel kikövezet fejezet nyílt az életemben, immár hivatalosan is egyedülálló Nőként.”

 

Mégpedig az Andrássy út azon üzletében, ahol Armani egykori irodája szolgál ma a varroda helyszínéül, ahol egykor Dolce & Gabbana kultikus költeményei után most a Silka egyedi tervezésű kollekciója lóg a vállfákon, és ahol a grandiózus falak között folyton valami újító szemléletű üzleti kooperáció tárgyalásai zajlanak. Jelenleg épp annak a rendezvénynek az előkészületeiről, amellyel kétségtelenül kerek lesz ez a történet. „Volt egy álmom, arról, hogy luxusbrandeket összefogva létrehozzak egy luxusrendezvényt. Egyedülálló Nő, magyar márkával az Andrássy úton? Már ennek hallatán is csak legyintettek a világmárkák, nemhogy velem dolgozzanak. 6 év telt el és most szeptember 28-án, a gödöllői Grassalkovich – kastélyban mindez megvalósul, a Silka Fashion bemutatja: A luxus virtuózait, mégpedig az egykori példaképem, Sisi ikonikus személyiségének tematikájára építve.” Így lett a sikerem záloga a bátorságom.

Ebben a féktelen vágtában csupán legkisebbb gyöngyszeme, Katinka az unokája tudja megállítani.

 

Szöveg: Balassa-Szökrönyös Éva, Fotó: Lengyel Sándor

Etalon Magazin - Aktuális lapszám