logo2

 

 

 

ETALON/ SEBESSÉG
2016. 4. szám szeptember-október

 

Michelisz Norbert életében egy meghatározó korszak ért véget Tavaly év végén, amikor A Zengő Motorsporttól a honda gyári csapatához igazolt, ami a jövőbeni eredményességét tekintve új távlatokat nyit meg az egyik legnépszerűbb magyar sportoló életében! A csapatváltásról, az ahhoz vezet útról és a jövőbeni célokról beszélgethettem vele!

 

michelisz3


Minden kisfiú álma, hogy autóversenyző legyen. Ez benned is korán megfogalmazódott?

Az autók iránti szeretet gyerekkoromban jött. A nagybátyámnak ebben különösen nagy szerepe volt. Ő rallyversenyzéssel és autószereléssel foglalkozott. Amikor hét éves voltam épített nekem egy Simson motoros, kis polski váltós, vaskerekes kisautót. Meghatározó élmény volt körözni vele, azt hiszem ez volt az első döntő mozzanat a jövőt illetően.

 

Min múlhatott az, hogy neked nem csupán egy gyerekkori ábránd maradt mindez, hanem sikerült is kitörnöd?

Ahol ma tartok, az fényévekre van Himesháza kissrácának összes egykori elképzelésétől. Semmi realitása nem volt ennek a pályának, éppen ezért még álmodozni sem szerettem róla, hogy egyszer akár magyar bajnokságban is szerepeljek. Tudod, az hogy valaki beül egy versenyautó volánja mögé és ügyesen veszi a kanyarokat még kevés a sikerhez, komoly financiális háttér nélkül sajnos vajmi kevés lehetőség adódik ezen a pályán bizonyítani. A családi hátterem nem engedte ezt meg a számomra.

 

Egyszóval úgy tűnt lesz B terv?

A szüleim a tanulás felé tereltek és magam is jobbnak láttam, hogy, ha abból profitálok később. Érdekeltek a nyelvek és az informatika. Emiatt már korán megismerkedtem a szimulátoros videó játékokkal és a figyelmem egyre jobban ezek felé terelődött. Internetes bajnokságokon indultam és rengeteget gyakoroltam. Spóroltam egy kis zsebpénzt, amiből újabb és újabb játékokat vettem, és ez így ment, amíg az eredményeim révén meg nem ismerkedtem Wéber Gábor szimulátor-világbajnokkal, ő volt az egyik kulcsfigurája annak, hogy ma versenyző lehetek. De egy jó adag szerencse is kellett hozzá, ez kétségtelen.

 

Hogyan kerültél egy számítógépes játék volánja mögül egy valódi versenyautóba?

Wéber Gábor akkor a Zengő Motorsport egyik legsikeresebb pilótája volt és a virtuális sikereimre való tekintettel elhívott a Hungaroring egyik tesztnapjára. 21 éves voltam, esélytelennek tartottam magam, mégis csupán három tizeddel maradtam el a nap legjobb körétől. A virtuális térben megszerzett gyakorlatot sikerült átültetnem a valós versenyautó kormánya mögé. A szimulátoros játékok által megtanultam gyors köridőket menni, noha ott nem hatottak rám erők, képben voltam arról, hogy bizonyos tartományokon belül hol kell fékezni. Amikor beültem a versenyautó volánja mögé 4-5 kör alatt megérkeztem az autó és a saját határaimhoz! 2006 –tól indult a pályafutásom a Zengő Motorsportnál, akikkel elképesztő utat jártunk be az elmúlt 10 év alatt.

 

michelisz2

 

A WTCC (túraautó világbajnokság) nemzetközi színterére törtél. A pályafutásodat figyelve, voltak lenyűgöző sikerek, és balszerencsés helyzetek… Összességében, azonban olyan karriert futottál be, ami, ebben a sportban, nem sok magyar versenyzőnek sikerül…

Az autómotorsport egy bizonyos szintig kiszámíthatatlan. A Zengő Motorsport csapatában elért sikereinkre azonban nagyon büszke vagyok. A fejlődésünket mutatta, hogy kiegyensúlyozott teljesítményt, jó összetettbeli eredményeket érhettünk el fantasztikus szimbiózisba a csapattagokkal. Nagyon büszke voltam a 2014-es világbajnokságon elért összetett 4. helyre is, hiszen a hátteret tekintve, amivel a mi magyar csapatunk gyári világmárkák csapata ellen harcolt és gyári világmárkákat utasított maga mögé, valóban fantasztikus teljesítmény volt.

 

Ez a meghatározó együttműködés ért véget A Zengő MotorSPORT csapatával idén januárban, hisz a japán gyár, a Honda felfigyelt rád és felkínálta azt a lehetőséget, amit őrültség lett volna nem elfogadni?!

Őszinte leszek, nem volt egyszerű a döntés, hiszen nem pusztán szakmai kérdéseket vetett fel a váltás, hanem érzelmi dilemma is volt. A jövőbeni célom, azonban nem kérdés; Szeretnék Világbajnokságot nyerni, ugyanakkor 10 éves tapasztalattal a hátam mögött nem én vagyok a legrutinosabb. Így ahhoz, hogy ezt a célomat elérjem, elengedhetetlen az a fajta támogatás, amit csupán egy gyári csapat adhat. Azt hiszem, Zolival (Zengő Zoltán, csapatmenedzser) éreztük, hogy a világbajnoki cím megszerzése lehetetlen a Zengő Motorsport privát pilótájaként. Természetesen nem a magyar stáb szakmai hozzáértése, hanem mindenekelőtt

anyagi lehetőségei miatt. A Zengő Motorsport költségvetése messze nem éri el, egy gyári autó költségvetését. Így amikor, elfogadtam a Japán gyár ajánlatát alaposan mérlegelnem kellett, ám ez egy olyan lehetőség, ami az ember életében és szakmai pályáján talán csak egyszer kínálkozik.

 

Hogy fogadtak a Honda Racing-nél?

Maximális támogatást és egy nagyon komoly technikai hátteret kaptam az első pillanattól kezdve, teljes értékű csapattagként fogadtak el. Sokat tesztelhettem a szezon kezdete előtt, folyamatosan bevonnak az autó fejlesztésébe és rendszeresen járok az olaszországi szimulátorra, hogy minél jobban összeforrjak az autóval. Ezek egytől-egyig olyan tényezők, amelyek az eredményességet növelik.

 

michelisz1

 

Hogy zajlanak a tesztelések?

A szezon folyamán folyamatosan figyeljük a hiányosságokat, analizálunk és megpróbálunk megoldásokat találni. Módosítjuk az autó beállításait, új alkatrészeket fejlesztünk, amiket a különböző versenyhétvégék között tesztelünk. De természetesen a bajnokság szervezői részéről meg van szabva, hogy az autó mennyi fejlesztést végezhetünk, így a végtelenségig a Honda sem tunningolhat.

 

Hogy befolyásolta a magánéletet és az életritmusodat ez a váltás?

A Honda gyári csapatának egyik részlege Olaszországban, a másik pedig Angliában ténykedik, emiatt sokkal többet vagyok úton, mint korábban. De szerencsémre a családom abszolút toleráns. Pontosan tudják, hogy ez számomra mekkora lehetőség, ami sajnos kompromisszumokkal jár.

 

2016-BAN a honda gyári csapata 3 pilótával vágott neki a szezonnak, melletted a brit Rob Huff, valamint az elmúlt három szezonban is a Hondánál vezető, korábbi Forma-1-es pilóta, a portugál Tiago Monteiro felállásában. Milyen érzés a márkatársakkal versenyezni?

Mindenképpen egy izgalmas, újszerű felállás ez számomra. Versenyzünk a csapatért, ugyanakkor versenyzünk önmagunkért is, hiszen van gyártói és egyéni értékelés egyaránt, ez utóbbi esetében mindenki arra törekszik, hogy a pontversenybe előbbre kerüljön és ez így van jól. Ugyanakkor ez a helyzet új kihívások elé is állít, hiszen a csapattársam a legnagyobb riválisom is egyben, mivel ő ugyan azzal a technikai háttérrel rendelkezik, akárcsak én!

 

michelisz

 

Hogy látod a jövőt? Milyenek az idei szezonról szerzett eddigi tapasztalataid?

A Honda gyári csapatával való leszerződéskor döntő volt, hogy legalább középtávon tervezzünk egymással, hiszen számomra fontos a kiszámítható fejlődés. Tisztában vagyok vele, hogy nekem is, mint versenyző van még hová fejlődnöm és tudom, hogy nem az idei év lesz a legesélyesebb a világbajnoki cím megszerzésére. Túl vagyunk a 8. versenyhétvégén, ebből hétszer állhattam dobogón, és összetettben a hatodik helyet értem el. Több balszerencse is ért, és bevallom, ez az új felállás miatt is egy tanulóév a számomra. Szeretnék még több futamot nyerni és az év végi pontösszesítésbe jó helyet elérni. Jövőre azonban komoly esélyt látok a világbajnoki cím megszerzésére.

 

Ki az „etalon” számodra a WTCC mezőnyében?

Egy argentin versenyző, José María López, kétszeres világbajnok. Ám ami számomra igazán fontos, hogy magam is példa lehetek, hiszen eljutottam arra a szintre, ahol már nincs jelentősége annak, hogy Magyarország autó-és motorpiaca Európában vagy globálisan mekkora részt képvisel.

 

Szöveg: Balassa-Szökrönyös Éva / Fotó: Honda Hungary

aktualis_lapszam