logo2

 

 

 

ETALON/ SEBESSÉG

2016. 4. szám szeptember-október

 

Egyre több tisztán elektromos autó tűnik fel útjainkon, a zöld rendszámmal közlekedő autókat pedig tölteni is kell. Már Vas megyében is ezerrel „dübörög” az elektromobilitás.

 

etank

 

Az üzemeltetés
Az elektromos árammal működő járművek – személygépkocsik, motorkerékpárok és kerékpárok – természetes üzemeltetéséhez megfelelő infrastruktúrát kell kialakítani, hiszen a szélesebb körű töltőállomás/töltőoszlop hálózat esetén nagyobb eséllyel vásárolnánk, használnánk villanyverdákat. Ezt a célt fogalmazta meg a szombathelyi eTank fejlesztői gárdája is, mely egyedi töltőállomások tervezését és beépítését vállalja elektromos járművek részére, karbantartással, illetve engedélyek beszerzésével. Mielőtt azonban töltenénk, autóra lesz szükségünk.

 

A legismertebb típusok
A világ számos autógyártó cége (Tesla, Nissan, BMW, Renault, Peugeot, Citroen, VW) kezdte meg a saját elektromos járművük gyártását. A legkiforrottabb technológiával jelen pillanatban a kaliforniai Tesla Motors vállalat korszerű elektromos autója, a Tesla Roadster rendelkezik. 2016. március 31. fordulópontot jelenthet a járműipar történetében, ekkor mutatta be ugyanis a Tesla a legújabb modelljét, a Tesla 3-at, amely a ma még luxusnak számító elektromos autózást a nagyon közeli jövőben széles körök számára teszi elérhetővé. A cég saját bevallása alapján az előregisztráció első 36 órájában 253 ezer modell iránt érkezett konkrét igénylés. Egyszóval, ha megvettük a kiváló előnyökkel – zéró káros anyag kibocsátással, rugalmas és nagy nyomatékú villanymotorral, kiváló menetdinamikával, költségmentes felelősségbiztosítással – rendelkező autónkat, már tankolhatunk.

 

A fejlesztés
A szombathelyi eTank 7,6-22 kW teljesítményű félgyors autótöltő, mely európai szabvány szerint, egyedülálló intelligens méréssel és felhasználóbarát mobilalkalmazással várja a villanyverda-tulajdonosokat. Az eTank nem ingyenes töltőoszlop, ugyanis, aki elektromos autója töltésére használja majd ezt a berendezést, az kifizeti az energia árát. Ilyen fizetős rendszer szervezetten, összefogva jelenleg sem Magyarországon, de még Európában sem működik. A töltőállomás az autó típusától és töltöttségi állapotától függően 30-300 perc alatt képes teljesen feltölteni a villanyverdánkat, ez pedig maximum egy-két ezer Ft-ba kerül. A töltőkút egy mágneskártya segítségével vehető igénybe, amely alapján a számítógépes rendszer azonosítja az autó tulajdonosát és a feltölteni kívánt járművet, így a mért töltési teljesítmény alapján fontos adatokkal tud szolgálni.
Az eTank Hungary a kisebb távolságok megtételének a biztosítását tűzte a zászlójára. Ezért azt szeretnék, ha az autós bárhol tölteni tudná járművét, így Szombathelyen akár 15-20 töltőállomás is indokolt lehet, de minden vasi városban és turisztikai területen található 5-6 jövőbeli potenciális töltési pont. Jelenleg Szombathelyen, a Körmendi út 40. szám alatt, az InkubátorHáznál, Kőszegen pedig a 87-es számú főúton, a Gyöngy-Autómosónál, közvetlenül a határ előtt „tankolhatjuk” elektromos autónkat!

 

Szöveg: Szita Róbert, E-tank Hungary Kft / Fotó: Tesla

aktualis_lapszam