logo2

 

 

 

ETALON/ SEBESSÉG

2016. 4. szám szeptember-október

 

Mindenki fantáziáját izgatja, hogy hová visz az út, amit az autóipari forradalom ígér. Norvégiában például már arról tárgyalnak, hogy 2030-ra kizárólag elektromos hajtású járműveket engednek az utakra.

 

hibrid

 

Mielőtt azonban túlságosan előreszaladnánk, kicsit tekintsünk vissza abba a korba, amikor szinte kivétel nélkül minden autó meghajtásáról kőolajszármazékokkal gondoskodtak. A XX. század elején a legevidensebb megoldás volt ez, hiszen olcsó volt és volt belőle bőven. Aztán sorra jöttek az olajválságok, melyek az üzemanyag árának emelkedését, majd a kisebb fogyasztású autók fejlesztését vonták maguk után.

 

A 2000-es évek elején a fejlesztők belátták: nem elég tökéletesíteni a motorokat, hiszen a fékezési energia visszatermelésével sokat lehet nyerni. Majd ez a gondolat lett a hibrid autók fő ismérve. A gyorsulás nagy energiaszükségletet igényel, ezt a nehezen megszerzett mozgási energiát alakítják az autó fékei hőenergiává. Eddig ennek a metódusnak a jármű lassításán és megállításán kívül nem volt sok értelme. A hibrid autóknál viszont minden fékezésnél keletkező energiát egy elektromos generátor vesz át, ami árammá alakítja, majd tárolja azt akkumulátorban. A hibrid autók piacán a Toyota számít úttörőnek a Priusszal, ami az első gyártási évében 18 ezer eladott példányt számlált.

 

hibrid1

 

A hibrid autók továbbgondolása a plug-in-hibrid modellek lettek, amelyek nagyobb elektromos hatótávot ígérnek azáltal, hogy a nagyteljesítményű akkumulátorok külső forrásról is tölthetők. Aztán jöttek a teljes mértékben elektromos autók. Itt nagyban csökken a hatótáv, mivel a tölthető akkumulátorok nem igazán bírják sokáig. Ami a hibrideknél a Prius, az a 100%-ban elektromos autók piacán a Tesla Roadster volt. A kétezres évek végén megjelenő sportkocsit magas ára miatt inkább celebek, hírességek, a környezettudatosságukat demonstráló milliomosok engedhették meg maguknak. A 2010-es évek elejétől már az autóipart meghatározó gyártók is bejelentkeztek egy-egy hibrid vagy konnektoros hibrid autóval. Az első szélesebb tömeg számára elérhető, nagy sorozatban gyártott 100%-ban elektromos autó a Nissan nevéhez köthető. A Nissan 1947 óta tökéletesítette a technológiát, amely a LEAF 2010-es megjelenésével teljesedett ki. Azóta teljes elektromos modellpalettát kínálnak. Ezzel a teljesen elektromos meghajtású autók piaca beindult, megjelent a Mitsubishi (i-MiEV), majd jöttek a többiek. A BMW 2011-ben, a frankfurti autó kiállításon mutatta be az „i” szériát, amit 2013-ban kezdtek el gyártani. Két modell, a konnektoros hibrid i8 és a teljesen elektromos i3 tartozik ebbe a termékcsaládba. Az „i” egy remekbe szabott széria, ám 2018-ig egész biztos nem jelentkeznek új modellel. Azóta is jönnek az újabbnál újabb, egyre nagyobb hatótávú e-autók, bár a Tesla S sikere nem kis nyomás alá helyezte az autóipar moguljait.

 

 


EGY ELEKTROMOS AUTÓ TELE CSÚCSTECHNOLÓGIÁVAL

 

A legnagyobb eladást az e-autók piacán azonban mégis egy 2010-ben született Nissan elektromos modell tudhatja magáénak. 2011-ben az év autója címet bezsebelő Leaf a világ piacvezető 100%-ban elektromos autója. Nem csoda tehát, hogy volt idejük megalkotni az új, 30kWó-s akkumulátorukat, amellyel elektromos autóik még nagyobb táv megtételére lettek képesek. A 100%-ban elektromos Nissan Leaf valóra váltja minden álmunkat a gazdaságos és környezettudatos utazással kapcsolatban. A 4,5 méter hosszú aerodinamikus karosszéria, a LED-es tompított fényszórói és a 17”-os könnyűfém keréktárcsái modern és stílusos megjelenést kölcsönöznek neki. A villanyautók mércéjét nézve a 370 literes - Tekna felszereltségen a Bose hangrendszer mélynyomója miatt 355 literes - csomagtér elég jó, bár a bővíthetőség korlátozott. A hátsó ülések magasak, így az ott utazó gyermekek számára is tökéletes kilátást biztosít. A Nissan Leaf öt ember számára is kényelmes utazást ígér, tágas belterével, már alapfelszereltségtől fűthető első és hátsó üléseivel és kormányával, valamint a legmagasabb - Tekna felszereltség bőr kárpitozásával. Bluetooth, iPod és USB kapcsolódási lehetőség, BOSE hifi gondoskodik arról, hogy mindenki a lehető legtöbbet tudja kihozni egy utazásból. Egy leendő Leaf tulajdonos legmegbízhatóbb útitársa minden bizonnyal a NissanConnect EV, amit, ha csatlakoztatunk okostelefonunk mobilalkalmazásával, akár a konyhából is beállíthatjuk az utastér hőmérsékletét.

 

nissan

 

Az elektromos autó négy vezetési üzemmódot kínál, így növelhető a megtett táv is. Egyetlen töltéssel akár 250 km-t is utazhatunk rezgésmentesen, teljes csendben. Na, és ha ez nem lenne elég, gombnyomásra indul, ráadásul 360 fokos parkolókamera-rendszer segít a legjobbat nyújtani, ha parkolásról van szó. Nem szabad megfeledkezni arról a tényről, hogy a 30kWó-s akkut egy hagyományos konnektorról 15 óra feltölteni teljesen lemerült állapotból, gyorstöltéssel ez 5,5 órára, villám töltéssel pedig 80%-ra akár 30 percre csökken. 11,5 másodperc alatt van százon, az autópályán is megállja a helyét. A tervezők elől MacPerson, hátul csatolt, lengőkaros futóművel szerelték fel. Persze a hatótáv lehetne több, na meg elektromos kúthálózat híján is vagyunk (egyelőre), de nem mehetünk el szó nélkül az elektromos autók olyan előnyei mellett, mint az olcsó üzemeltetés, az elektromos motor rugalmassága és csendessége, valamint, hogy a károsanyag-kibocsátásuk egyenlő a nullával. A jövő autózásának a legnagyobb talánya, hogy vajon képesek lesznek-e az elektromos autók átvenni a szénhidrogén égető társaik helyét. A dolgok jelenlegi állása azt sugallja, hogy jó úton haladunk, hiszen az csak jót jelenthet, hogy már átlépte az egymilliós álomhatárt az elektromos meghajtású személygépjármű tulajdonosok száma. Hazánkban is több mint ezer sofőr választotta már az akkumulátoros autókat, becslések szerint ez a szám ötvenkétezerre is nőhet 2023-ig. Ez pedig az autók 1,35%-át jelentené. Továbbá a Nemzetgazdasági Minisztérium nyár végi bejelentése is okot ad arra, hogy optimistán tekintsünk az e-autók jövőjére. Eszerint minden 15 ezernél nagyobb lélekszámmal rendelkező település önkormányzatai pályázhatnak az egymilliárd-kettőszázötvenmillió forint vissza nem térítendő támogatásra. Izgatottan várjuk az autózás jövőjét, nem igaz?

 

 

Szöveg: Farkas Márió / Fotó: Tesla, BMW, Nissan

aktualis_lapszam